Experimentul Identităţi Matriochka
I.
nu mă pot dezice decît de starea mea de înger,
nu şi de aceea de om de prisos
dacă aş spune chiar totul, dacă aş sta culcată pe stînci cu capul în jos,
aidoma Luciei de Lamermoor din versiunea engleză,
montată în decorul plin de pietre şi de stînci
prin care Scoţia urcase pentru prima oară
pe o scenă de teatru, cu tot cu sălbăticia naturii,
cu marile ei castèle şi cu prinţesele sale translucide –
astăzi aş spune că viaţa şi moartea sînt precum pămîntul şi universul :
o închipuire a tuturor tradusă în infinitul lui Unu.
ai răbdare
să vezi totul pînă la capăt
a mai rămas un punct nevralgic: explozia memoriei colective
din clipa morţii colective
dacă aş spune chiar totul, dacă aş urca în nebunia lui Skriabin,
cînd se lasă absorbit de ritmurile universului şi de adîncimea viziunii
unui Dumnezeu plin de servitute, care ciuguleşte boabe de grîu
din palma celui ce îl ademeneşte, eu sînt înflorirea,
eu sînt beatitudinea, eu sînt pasiunea autodevoratoare
care înghite tot, sînt focul care învăluie universul,
sînt jocul orb, sînt creaţia dormind, sînt intelectul în sine –
a mai rămas un punct nevralgic: explozia memoriei colective
din clipa morţii colective
o, dacă aş spune totul, dacă aş avea puterea să opresc acest dans,
dacă aş spune că fiinţele umane nu au dreptul să facă experimente
cu nicio altă fiinţă creată de divinitate, dacă aş secţiona chipul fiarei,
în mileniul în care Shakespeare nu mai poate fi înţeles fără
Brecht, Hitler, Heidegger şi Lenin, dacă aş cuprinde destinul
meu cu lanţurile ce eliberează sufletul prin forţa artei –
a mai rămas un punct nevralgic: explozia memoriei colective
din clipa morţii colective
dacă aş spune chiar totul, dacă aş recunoaşte că
gustul cel mai bun e cel nemărturisit, ceva între
cuminecare şi împăcare, un amar mirt opac
ce se transformă în acru agrişă vanilie mătăsos,
e ca atunci cînd vine fratele tău şi îţi omoară o carte, apoi
împarte cadavrul cărţii – care întotdeauna e un martir
pentru vremea cînd vei fi tu însuţi un mort frumos şi adorat –, împarte
cu ceilalţi cadavrul cărţii tale, aşadar, prin tăieturi precise şi delicate,
nu lipsite de sarcasm pofticios, dezghiocînd măduva
sufletului tău din sămînţa ta de adevăr, şi nutrind cu această
hrană cîinii tricefali, amphisbena, grifonul, typhonul, harpiile,
echidnele, precum şi un public de bufoni –
totul se petrece în cîteva episoade de teatru absurd, apoi şi pe tine
te vor împărţi, în toiul apoteozei lor, în creaturi subcereşti,
ce nu pot fi lăsate să vorbească pentru că în ele nu ar exista,
chipurile, cuvinte – dacă aş spune totul, precum Mahler,
refuzînd a mă împăca numai cu existenţa universului şi a
cadavrului unei cărţi născute din stările mele de extaz,
şi dacă aş accepta cruzimea unui Dumnezeu bun
drept semn al unei idei de redempţiune –
a mai rămas un punct nevralgic: explozia memoriei colective
din clipa morţii colective
atunci aş recunoaşte că orice frămîntare e doar risipire
că sînt un profet al goanei supreme după perfecţiune,
aflat în eterna repetiţie generală pentru prima Judecată,
că nu mă pot dezice decît de starea mea de înger,
nu şi de aceea de om de prisos,
dar aş recunoaşte că toată viaţa mea este o stare de zbor
în ascensiunea către ideal,
adoraţia pămîntului de care mă despart prin ritmul respiraţiei
cîntecele copiilor morţi
din simfonia a X-a, neterminata, de Mahler,
Cîntecul pămîntului, Kindertotenlieder
atunci cînd muzica vieţilor întoarse din drum e starea de ascensiune
în adoraţia dinaintea resemnării
firească trezire
la viaţa cea adevărată
a mai rămas un punct nevralgic: explozia memoriei colective
din clipa morţii colective
atunci cînd veţi ieşi din pămînt
veţi fi lumină, le spun seminţelor de grîu
cînd îşi caută culcuş lîngă oasele bunicului
sub brazdă
dacă aş spune chiar totul, ar fi ceva simplu : ai răbdare să vezi totul pînă la capăt,
pisică strecurată în friza de la Ara Pacis,
paşii tăi cînd reduc universul la dependenţa de arhetipuri,
mimarea unui trecut ce nu emite avertismente,
în aşteptarea unui viitor iscat dintr-un accident –
a mai rămas un punct nevralgic: explozia memoriei colective
din clipa morţii colective
asta aş spune, dacă aş spune chiar totul
II.
să fiu cu voi în pustiu, şi totuşi numai eu
ce-mi pasă mie
de nebunia voastră ?
cînd eu
copil în oglindă
îl văd pe înger cum coboară
crezînd că aşa arată omul înfrînt
ce-mi pasă mie
de minciuna voastră ?
cînd eu l-am cerut înapoi pe omul alungat,
– nectar în singurătate,
dar bogat în însingurare,
har în unicitate –
şi am primit ceea ce merit:
cu oamenii laolaltă în inima mea
şi tot fără inimile lor
ce-mi pasă mie
de căderea voastră?
cînd eu din singurătatea voastră
mă înalţ
că´ numai eu şi Dumnezeu
am rămas pe pămînt
III.
ştii că trebuie să aştepţi
un taifas cu Kaidanovsky
ştii că trebuie să aştepţi un semn
o radiaţie
un sunet pulsatil
un grad de încălzire în plus
peste cele deja atinse de iminenţa dezastrului
o formă de ataşament
o rarefiere ce îţi umflă plămînii
o întunecare a culorilor
o altă hartă a trupului şi a pămîntului
cînd ceea ce înăuntru miez va deveni
scoarţă iar crustele şi oasele vor fi rîu de lavă
în alveole tinere
ştii că va fi un fel anume de a privi realitatea
printr-un cod absolut nou
care te va activa
pentru un alt nivel
ştii că trebuie să aştepţi
un cuvînt ce conectează brusc
mintea şi inima unui suflet înhăţat
prin hipnoză
ducîndu-le în alt sistem de referinţă
pe o altă spirală
ştii că viitoarea armă de distrugere în masă
va fi semantică
iar timpul cel mai bun pentru tine
e cel în care nimeni nu a murit încă
deşi timpul cel mai bun pentru ceilalţi
din jurul tău
e cel în care toţi au murit deja
lăsînd în urma lor semnele
din care vor fi redactate noile coduri
cine le va citi ?
cine le va rosti ?
cine le va mirosi şi gusta ?
şi pentru cine ?
ştii că ai venit singur pentru a induce
cîmpul ce şterge sistematic
simţurile tocite ale supravieţuitorilor
ştii că merită să aştepţi
încă o călăuză
IV.
o doză de optimism tragic
– despre dimineaţa în care vei muri
gîndirea pozitivă, vă spun, e un artefact canibal,
un fel de sinucidere parţială ce lasă vie doar partea
iresponsabilă din tine –
şi toate acestea sînt o lipsă de sens învăţată
la şcolile noi de dobîndire a purităţii,
confundate adesea cu civilizaţia
să te simţi vinovat pentru că nu eşti fericit
înseamnă să nu fi pregătit niciodată pentru divinul
ce te scapă de nevroze
inutile întrebări
să te trezeşti întotdeauna la aceeaşi oră
înseamnă să te crezi iremediabil astral
anti-uman
să trăieşti aici şi acum printr-o nouă viaţă
realizînd că prima ta viaţă a fost greşită
dar că aceeaşi greşeală se va rostogoli în existenţa ta din nou,
din inerţie arhetipală,
e ca şi cum ai spune, precum apostolul,
fraţilor, m-am făcut nebun,
dar voi m-aţi silit
să ai nevoie numai de euforie
pentru a-ţi aşeza ierarhiile spirituale
în omul trupesc, în omul sufletesc şi în omul
duhovnicesc, deopotrivă cu armonie şi sincopă,
e ca şi cum ai bifa
un test de aritmetică
în loc de o străpungere a inimii după plîns
să te laşi călăuzit de învăţăturile ce te anulează,
în aceeaşi măsură în care te deprind cu ritmul turmei,
să rămîi colectivist şi să-ţi fie frică să te opui curentului,
să cari în spate memoria tuturor laşilor care conduc lumea
fără a fi fost mai întîi goliţi de propriile anxietăţi,
toate astea sînt obiceiuri ce te alungă din tine,
pentru a fi locuit numai de totalitatea vie şi abstractă a tribului
să te laşi vînat de iluzia că bucuria poate umple existenţa
mai mult decît o fac suferinţa
vinovăţia
moartea,
adică singurele rituri de puritate
încă înrudite cu nevoia ta de a-ţi găsi un rost,
toate astea mă fac să înţeleg
că optimismul tragic este găselniţa impură
a gîndirii pozitive,
cumva, gustarea cea mai bună
pentru dimineaţa frugală în care vei muri
din Ciclul dedicat Festivalului Poezia la Iaşi, ediţia a III-a, 2016