Să mă vezi numai pe mine
Temător, cu glas de ceară
dragă mi-i lumea de-afară, care-a prins ca să mişúne
pe sub soarele-tăciune;
care, nudă, logodeşte
taine-n ochiul meu de peşte şi-n holbare mă adună
sub un lob de mătrgună…
Ca şopârlă prin grădină,
ispitirea-i curviştină: îmi prezice-a rău să-mi pară
că nu pot a doua oară
în frumos a mai sorbi-o:
– Treci grădina şi…adio! Fruntea Ta a toatevede
n-o lăsa indiferentă
şi de-s prins ca de-o placentă
de canon şi arhimede, nu mă da-n clasificare
şi-n duzină oarecare,
lasă-mă pe culme unul,
înfrăţit cu bărzăunul, dintre frunze de frăsine
să mă vezi numai pe mine…
Bând rouă, bând ploaie…
– Căci, Eliahor, dragule, făptura, lucrul
s-au născut în mult sau puţin pentru păsări,
în scurt sau în lung pentru elefanţi şi tigri,
iar în negru sau alb măsoară formele moartea;
doar omul le socoteşte frumuseţea şi urâţenia
în funcţie de câtă lumină sau noapte cad pe ele
din astrul atoatestăpân. Cât priveşte eucaliptul,
pare a fi un copac vorbitor, căci bogăţia coroanei,
statura trunchiului şi supleţea frunzelor nu
cântă cerul către care năzuiesc, ci laude-aduc
seminţei care, trudnică, măruntă şi nevăzută
de ochiul sâcâitor al maimuţelor, a strâns embrion
de maiestate, de forţă şi de splendoare…
Hai, apropie-te, du-te de partea cealaltă, să-i
înconjurăm scoarţa cu braţele şi să-i ascultăm
inima cum bate cu secunde de seve: trezi-ne-vom,
mâine în zori, podiţi sub formă de frunze, pe
sub nori, şi, Dumnezeu, de pe lobul nostru lucios,
bând rouă, bând ploaie…De ce, frate, înălţimile,
fie şi de copaci, ne aruncă-n ruşinoasă inferioritate?
Ca în circ…
Ca în circ se lucrează-n cuvinte,
haina cea albă şi catifelată
a obiectelor în stare lor pură,
arce de cerc înscriu trapeziştii
în aerul de colb îmbâcsit
de sub vaste cupole,
john zburătorul se rostogoleşte
în văzduh după braţele
silfidei cu trupu-n inele,
stau fără respiraţie sunetele spectatoare
din componenţa numelui faptei,
umbre deşirate din fulgeratele treceri
împrăştie pe chipul lor
prestigitatorii,
numai eu nu pricep nimic,
spectator absent, fără priviri,
deşi cât la bou de rotunzi şi adânci
ochii mi-s,
şi dincolo de holbarea-mi,
totul zace în întuneric…
Scrisoare din Semiramide
Veşti îţi trimit, frate, din Semiramide; nu ştiu
dacă ai habar că forma zidurilor lor este rotudă;
doar scările urcă-n spirale către un tavan vopsit
în azur şi pictat cu stele; grădina-temelie mi-aminteşte
de bisericuţa noastră din sat; unde cristiacul, alias
bunicul nostru Ierimia, stingea mucurile fumegoase
de lumânare cu puha; trecerea în Semiramida a doua
se face printr-un hublou; în fruntea cetei care vămuieşte,
stă tritonul, cu maiestoasa lui coadă de peşte; în loc de
sceptru, ţine în mână harpoane; de cum te vede că
mai ai ochi, deîndată ţi-i scoate; i-aruncă într-o găleată
cu lături şi-apoi i-mprăştie cârtiţilor; şi-acum, aştept
să mă întrebi de ce face toate acestea: fiindcă văzutele
şi priceputele etajului unu e musai să rămână ale
etajului unu; dincolo, deasupra, aud că sun auzitele;
unele cu celelalte fac un aliaj prost, astfel încât simţurile
de care poţi uzita-n semiramide nu crează sisteme;
fiecare e cu identitatea lui. Astfel că nimeni nu ştie,
de jos, ce se petrece sus. Şi invers. Secretomania este
politică de guvernare aici. Şi uitarea de sine. Aşa că
ultimele informaţii pe care le mai poţi căpăta despre
grădina-bază mai durează puţin. Deja ochii mi se
împăienjenesc. Oh, curiosule! Şi nu vorbitu-ţi-am
încă despre seraiuri, despre trandafirii carnivori, despre…
Din volumul Cartea celor cinci semne, aflat în pregătire