În cea mai recentă carte a sa, Copacii trec strada (Editura Junimea, 2018), George Pîrîu continuă experimentarea unei poezii a simţurilor care îşi transferă funcţiile pentru că lumea pe care o visează poetul e aceea de dincolo, dintr-o copilărie năruită în amintiri fără referenţi precişi, dar într-un contur fără greş, într-un orizont de departe: George Pîrîu ascultă imaginile: „Ascultam/ Imaginea, calului alb/ Păscînd iarba/ Mă cutremura gîndul/ Cîte degete care au mîngîiat/ Cîte piepturi care au ţinut/ Dragostea la căldura inimilor/ Cît zbucium/ Cît frumos s-a scurs/ În pămînt/ Să dea seva unui fir/ Ce se lasă sărutat/ De buzele/ Ce au mîncat jeratecul/ Într-o poveste cu zbor încălecat” (Ascultarea calului alb). Unele dintre cele mai frumoase poeme ale volumului – Aşteptare, Confesiunile armăsarului șarg, Muguri în coamă, Dar, Turnir, Frumoasa timpului meu, Regăsire, Origine, Legat, Sălbatica pedeapsă, Caii înaripaţi, Visul visului, Zidul morţii – alcătuiesc o serie care se structurează în jurul complexului simbolic al calului şi al întregii sale sfere semantice: în zbor „lunatec”, în cavalcadă, sorbind sălbăticia pustei, fixat în statuia ecvestră, înaripat, (în)cîntîndu-şi dragostea şi libertatea, asemeni calului arab care s-a născut „alergînd prin nisipurile pustiite de vînt”, supus doar „robiei timpului”, mîncînd jăratec, asemeni calului năzdrăvan al lui Harap Alb sau într-un dans vrăjit pe covorul fermecat al djinului din basmele Șeherezadei, alb, roib, şarg, negru, calul din poezia lui George Pîrîu este, în fond, o prelungire a sufletului („Rugîndu-mă mi-am prelungit/ Sufletul cu un roib/ Ce-şi înfrîna nebunia sub coamă/ Focul în ars/ Jarul în vene/ Neliniştea în freamătul copitelor”, scrie George Pîrîu în Turnir), ca în imaginile care nu se uită din grafica lui Dragoş Pătrașcu ori din lirica lui Nichita Stănescu: caii lui George Pîrîu se confesează în notaţiile unui jurnal liric al stărilor interioare: „Am căzut în genunchi/ M-a durut/ Dar nu a văzut nimeni/ Am lunecat/ Mi-am rupt bucăţi din copită/ N-am şchiopătat/ Mi-a căzut o lacrimă/ Am dăruit-o mai tîrziu/ Ca pe un diamant/ M-a cuprins frica/ Dar am învăţat să zîmbesc/ Am alergat flămînd/ Nările m-au ajutat/ Să-mi potolesc foamea pe întuneric/ Mi-am văzut mormîntul/ Hrănind iarba/ M-am apucat să trăiesc nebuneşte/ Să învăţ pe cei ce nu ştiu/ Un tropot de necuprins/ Mi-a destupat urechile/ Aud” (Confesiunile armăsarului şarg); „Nu mi-am scuturat din coamă/ Odată cu creşterea/ Mugurii/ Nu am uitat mirosul ierbii/ Suflată cu rouă/ Odată cu alergatul/ Într-un dans nebun/ În jurul focului/ Ce-ar fi trebuit să mă sperie/ Nu mi-a fost teamă de lupi/ Cînd am fost rănit/ Le-am transformat rînjetul/ În zîmbet/ Mi-am ales după rasă/ Iapa din herghelie/ Nu i-am acceptat frîul/ Am sorbit sălbăticia/ Să-mi cutremure trupul/ Am rugat umbra/ Să-mi mîngîie aşternutul” (Muguri în coamă).
Înfăţişare a sinelui, calul din Copacii trec strada trăiește, mai ales, o pătimaşă poveste de dragoste pentru cineva din herghelia dansînd lîngă jăratecul focului, visîndu-i pletele sub forma unui frîu pentru „alergatul prin nori”, în vraja şi descîntecul erosului: „M-ai găsit/ Pe pajiştea mea/ Alegîndu-ţi cu buzele/ Florile pentru sărut/ Ți-am mirosit trupul de trestie/ Cu teamă să nu te rup/ Mă ademeneai spre zborul lunatec/ Şopteai descîntece de legat/ Îmi prindeai în coamă/ Şuviţe albe/ Amestecîndu-le cu sînziene/ Îmi loveai trupul/ Cu raze retezate din roşul apusului” (Regăsire). Robit timpului şi dragostei, fixat într-o statuie ecvestră, „turnat în bronz/ cu piciorul din faţă ridicat/ într-un dans macabru”, măturînd, în zbor, liniştea „drumului spre rai”, calul din poezia lui George Pîrîu e mereu într-o de neoprit cavalcadă, surpînd limita orizontului sau fulgerînd spre înaltul de dincolo de lume; chiar şi în deriziunea unei şosele, (pre)simţind adierea sfîrşitului: „Un şir de cai/ Alergau pe şosele/ Greu de strunit/ Și fără potcoave/ Privindu-i ţi-e teamă/ Că le cresc aripi/ Nu cailor/ Călăreţilor grăbiţi/ Beţi de aruncatul în gol/ Prinzînd/ Inerţia de coarne/ Merg deseori/ Îmbrăcaţi în negru/ Să plîngă ochii/ Care n-au putut/ Să se oprească/ Decît trecînd prin rai” (Zidul morţii). Toată poezia din Copacii trec strada creşte în şi din acest complex simbolic al calului, apropiindu-şi înţelesurile pe care le dezvoltă sfera sa semantică. Mai întîi e o poezie a elanului vital, a unui „profesor de bucurie”, aşteptînd, uneori, toamna cu şirul „secundelor cocori”; îmbrăcată în metaforă, poezia e una a stărilor transcrise chiar în clipa producerii lor, fie că „aşteaptă verdele”, trăind clipa frumoasă într-un decor de basm, în exaltări amintind de Firele de iarbă ale lui Whitman, fie că îşi (pe)trece viul polimorf în flori uscate, iar oglinda de-formează un chip obosit, cu riduri şi cu teama de zbor, ca în acest des-cînt al pierderii fiinţei în dansul de foc şi într-un dor de ducă: „Zile reci/ Seci/ Armelor mele/ Teci/ Melci/ În roci/ Urme de veci/ Voci/ Prinse-n copci/ Cărate-n lotci/ Drum deschis/ În ochi închis/ Vis/ Dinspre nins/ Poale de ţigănci pe loc/ Dans de foc/ Cort/ Roată de căruţă stînd/ Gînd/ De dor de ducă şi de ars/ Glonțul tras/În piept rămas rămas” (Descînt). De altfel, poemele în metrica versului popular, a colindelor şi descîntecelor – Răzvrătit, Leru-i ler, Doamne, Descînt, Cîntec cu muguri – sînt şi cele mai frumoase ale cărţii: „Primăvară dacă vii/ Pune-mi muguri/ În peniţă/ Să te scriu/ Să nu te uit/ Să mă spăl în rouă/ Să mă rog/ De foaie verde/ Să pornesc/ În pribegie / Unde nimeni nu mă ştie/ Unde dorul/ Nu-i al meu/ Unde-mi pot păzi cărbunii/ Viselor/ Să nu-i ude ploile/ Să mi-i prindă zorile” (Cîntec cu muguri).
O colindă de reţinut din seria poemelor în metrică populară („Iarna/ Toamna fără fulgi/ Lasă-mi clopoţelul/ Viu/ Ca să ştiu/ Prin pustiu/ Cum să mă avînt/ Prin vînt/ Cu un cînt/ Celor care cer/ Leru-i ler/ Stingher/ Stele să adun/ În straiţa de moș crăciun/ Să-i adorm cumva/ Ca să pot intra/ Să le pun sub brad/ Sufletul curat/ Plin de alintat/ Dar din dar/ De dat/ Fără de păcat” – Leru-i ler) marchează clipa instalării fiinţei în topos-ul copilăriei, conturat în semne precum dealul din spatele casei, o uşă şi o traistă goală, o sobă care „tuşeşte nori albi”, pîinea caldă de pe o masă rotundă, urmele roţilor unui car, serile de Ajun cu sacul Moşului, plin cu jucării, cu „zăpezile vechi”, colindele, nucile, colacii şi tremuratul clopoţelului, hornul casei bunicilor, pădurile străbătute în opinci, casa de curat; e o lirică a regăsirii rădăcinilor şi a salvării memoriei; „Întoarce-mi capul/ Să-mi văd bunicul/ Mergînd spre biserică/ Cu pieptul/ Plin de decoraţii/ Îmbrăcat în alb/ Și în marş/ Lasă-mă să văd/ Ce cară bunica/ În nodul de la batistă/ Un bănuţ/ Lacrimile/ Celor pierduţi/ Ori veşnicia/ Ce-mi doresc/ Să o împrumut/ Pentru a o da/ Celor care încep/ S-o zărească” (Doamne). Poezia din Copacii trec strada e una a alternanţelor tematice şi de formulă lirică, într-o subtilă nelinişte şi o apăsată stare febrilă; George Pîrîu scrie poeme de dragoste, explorează un simbol complex, dă sfaturi pentru Delfin („dacă nu dăruieşti nimic/ ai murit”, „adaugă-ți o zi în fiecare dimineaţă”, „nu stărui prea mult/ asupra timpului/ trecerea lui/ lasă răni adînci”, „nu-ţi fie frică/ să greşeşti”, „încearcă să te schimbi/ pe tine”, „nu dărui/ tot/ lasă şi ceva/ să vinzi” etc.) şi, mai ales, se teme de singurătate, de vremea „cu sine însuşi”. Lirica lui George Pîrîu e, între altele, un cod de comunicare cu lumea, cu preajma, cu memoria şi cu Celălalt, prietenul; cu sine, într-o relaţie teatrală amintind de un poem precum Capriciu al lui Marin Sorescu; acolo, poetul „singur printre poeţi” aşeza scaune pentru nişte spectatori care trebuie emoţionaţi, învăţaţi să meargă pe „partea carosabilă” a sufletului celui ce se lasă „interpretat”: în Datorii de ziua mea, George Pîrîu aşază scaune pe o scenă unde se joacă spectacolul sinelui: „De ziua mea/ Îmi număr scaunele/ Le aşez pe scenă/ Și rîd…/ Le personific/ Ştiind că aşa/ Le voi pune la zid/ Să-mi spună adevărul/ Dacă au văzut/ Că în mine am ascuns/ Trei vieţi trăite/ Fiecare în alt sens/ Una aşa cum sunt/ Una cum mi-am dorit să fiu/ Și alta străină/ Poate a altuia/ Care n-a putut să se nască”.
Poemele din Copacii trec strada sînt însoţite de fotografiile ca nişte reportaje literare ale lui George Călin Pârâială care (ne) învaţă că o secundă, a blitz-ului, face diferenţa dintre extraordinar şi banal; poeme care nu se spun, fotografiile lui George Călin Pârâială văd lumea cu un al treilea ochi. Obiectivul aparatului de imortalizat imagini are legături nervoase cu inima şi mintea, cu intuiţia şi talentul: el vede unde noi nu vedem, găsind, în cotidianul cenuşiu, senzaţionalul calm, latent, subteran, descoperind metafora, surpriza, oprind timpul. Fotografiile lui George Călin Pârâială nu ilustrează poemele lui George Pîrîu: ele (îşi) conţin poezia.