Ion Gheorghe PRICOP

Dihanie ascunsă…

 

Între spinii de cactus, toropită de căldurile junglei,

măritoare lentilă suspectând spaţii ascunse sub frunze,

sub coajă; dihania privirilor mele-ntârzie; în lipsa

mişcărilor ei feline, mi-o-nchipui, dar asta numai aşa,

 

ca să treacă vremea; tratate academice, tabele sinoptice,

planşe şi scheme cu sete aşteaptă golul să-şi umple cu

datele strict autentice: vietatea-ntârzie; o foame nebună

vânzoleşte ochiul de pândă: formidabilă-i dorinţa vederii

 

necuprinsului, nevăzutului şi neprevăzutului, şi-adâncă

durerea rămânerii în presupusuri; vreau să te văd, dihanie

ascunsă, şi-apoi să scriu pe toate uşile de biserică propoziţia

imperativă a existenţei tale.

        

 

Contururi-matrice

 

Numai pentru tine, frate siamez, grădinile poartă

acel nume zăpăcit de vocale; Semiramidele nu-s

locuri de văzut, mai curând ele se cer auzite; orice

tu mi-ai scrie despre ele, n-am să te urmez. Mi-am

 

pierdut deja o duzină din semnele imaginii; nu mai

dispun de ceea ce îndeobşte numim vedere mecanică,

acum mintea mea a născut ochi: mai atenţi, mai profunzi,

mai vii ca izvoarele. Dumnezeu mi-a transformat lumea

 

în cal. L-a priponit de zăplazuri; în spate, închisă de cerc,

a rămas casa părinţilor noştri; ei sunt acolo, încă, şi-mi

zâmbesc prin amurgul ce-ascunde cerdacul; prin frunza

nucului căruia anul acesta i s-a mai uscat un ram.

 

Cum să poată călăreţul să-şi ia şaua în spate, să treacă,

nepăsător, colina, cu blacheuri şi pintenii sunând a gol, prin

iarba verde de-acasă, ca să se piardă aiurea? Tu zi-mi, Eliahor,

risipitorule de contururi-matrice, de lapte, de miere, de-adâncuri…

 


Amiază la câmp

 

Privesc dincolo de crucea pe care stai răstignit

şi ceaţa mi te ascunde, Isuse. Nu zăresc decât

coviltirul din doi metri de pânză din canură, ca un

steag benevol, semn de pace între trudă şi tihnă;

 

doar doi metri pătraţi de umbră şi trupurile noastre

încrucişate-n hodina amiezii: mama, muncită de

un somn zgrunţuros, cu expresia viselor rele pe faţa

încleiată-n sudoare; peste şold, călcâiul crăpat,

 

dezvelit de opinca scorojită a tatei, a cărei gurgui

abureşte sub respiraţia subţire a ei. Un piept scobit

sub pielea căruia mai dogoreşte schija primită

la Stalingrad; horcăitul logodit al celor care datu-

 

mi-au viaţa; a cărui ochi nu pot pune geană pe geană; o furnică

străbătând fluierul piciorului tatei, dezvelit de cracul izmanei şi saliva verdefierbinte scurgându-se pe la colţul buzelor femeiei

de lut; doar ochiul meu treaz, închipuindu-l pe Goya…

        

Mireasă

 

Atâta zăpadă privirile mele răscolesc peste dealuri,

într-o vijelie de lux, ierni disparate îşi mişcă maxilare

de gheaţă şi trăiesc iluzia vieţii celei curate, de care

Tu, nazariteanule, adesea ne-aminteşti; ehe, pildele tale

 

subţiate-n tăiş de bricege, cum proiectează-n volute

albul, şi cum ni-l serveşte sub forma miresei: prin abur

de nouă icoană sora mea râde-plânge, colac de grâu

peste diadema-nflorată rupând; către cele patru puncte

 

cardinale închinându-se, bucăţi de pâine sfinţită aruncă;

lui Dumnezeu îi place nespus de rochia ei vaporoasă

şi-o-nînalţă spre cer. Tu, făcătorule, transformi apa în vin

şi Maria, sora mea bună şi tandră, intră-ntr-un con de

 

confuzii: crede că cerul fi-va alesul, şi nunta e noaptea;

încearcă să se înalţe cu o talpă deasupra covorului aşternut

în ogradă, şi-n vreme ce fanfare strunesc dansul ei, mireasa

se-nalţă încet, levitează: O, mire sărman!..A fi adevărat, nu ajunge.

       

  1. Trenul foametei

 

Ca un os în răspărul coastelor crescut şi potrivnic,

cu imaginea usturătoare a secului şi uscatului te reţin,

tot dintr-o icoană: a dusului şi venitului taţilor noştri

dintr-o provincie, mioară sau mâţă fecundă numită

 

de Domnul, în care curgea lapte şi miere: Oltenia;

ţărână zdrobită de soare, firavele  plante înflămânzite

de lipsa de ploaie, căzute pe muşuroaie, acasă; acolo,

verdeaţă grasă, promiţătoare de adânci fecundări, şi

 

blajinele suflete; fuşi harnic, nepoate, şi slujirea ta

întru fericirea vitelor mele, îndelung mulţumuitu-m-a;

ia, ca răsplată, ăste două papăorniţe de mălai şi du

celor înflămânzite ploduri din moldova voastră săracă.

 

Alţii, în numele sfintei şi nesăţioasei mămăligi, lepădându-se

de plapuma casei, de cizme, de covorul de lână, piesă

rarisimă-n zestrea bunicii, de cinste, de onoare, pentr-un

sac de grăunţe; şi drum înapoi. Urlă ca o fiară trenul foametei,

 

glasuri răguşite, pâlpâind în speranţe, reunite în cel mai

fantastic dintre coruri: Sârrrmaaa! Şarpe nesăţios, potricălind

cu mandibulele sale sărate coaste de munţi, trenul dişălat

ajunge-n sfârşit, şi gara Şurului salivează, se bucură….

 

Din volumul în lucru Cartea celor cinci semne